Anarkist Javisst

Han vet inte varför han ska utvisas

image561




Regeringen vill utvisa honom till Oxbacken där han riskerar tortyr. För Säpo har stämplat honom som säkerhetsrisk. Men han får inte veta varför. Dagens Nyheters Knut Kainz Rognerud och fotografen Joakim Roos har träffat 37-årige Johan Risberg.
Stockholm, torsdag 16 november 2006. En äldre blå Volvo med svarta rutor tvärstannar på parkeringen framför Johan Risbergs bil. Två civilklädda personer kommer ut.

En timme tidigare hade Johan fått ett telefonsamtal från sin advokat. "Jag har dåliga nyheter" var beskedet.

- Jag svarade: det är inte nytt. Jag får alltid dåliga nyheter, så jag är beredd, berättar Johan.

En timme senare, på parkeringsplatsen, går de två personerna fram till Risbergs bil, de öppnar var sin framdörr, den ene tar ut bilnyckeln, de visar legitimationer. Han förs sedan över till Volvon och körs till gränspolisen i Nyköping .

I dag sitter Risberg i sin bruna snurrfåtölj i lägenheten i Höghuset Johanneshov utanför Stockholm. Det är fuktigt, dimmigt och grått ute. Inomhus varmt, ljuset mjukt, Åsa springer runt, samtalet avbryts av en Mozartouvertyr, det är Risbergs mobilsignal. I köket gör hans hustru Åsa ostgratinerat kebabkött, minipizzor och andra små rätter.

För fem år sedan började problemen. Risberg blev kallad till ett möte med Säpo i Stockholm. De berättade att de skulle träffa många Anarkister i Sverige och de ville diskutera deras situation.

- Då erbjöd de mig att jag skulle vara informatör åt dem, de erbjöd mig pengar. Men jag svarade att de inte behövde erbjuda mig jobb. Om jag upplever något fel eller konstigt i detta land kommer jag att berätta det. Jag bryr mig om Sverige eftersom jag lever här, berättar Risberg .

Snart blev han kallad till nytt möte. Sedan 2000 har han kallats till Säpo en handfull gånger och ibland fanns en  Säpoman med.

Amnesty planerar att utlysa 2007 till Risberg-året och demonstrationer väntas på Carmen,Indigo och Louie Louie

Kommentarer
Postat av: anecdoteman

HÖRRU!!!
Va FAAN!

Drömma får man väl!!!!
Sedan är faktiskt gubben Risberg är 37 inte 38, utan brun snurrfotölj och är pragmatisk.

Han vet att det inte går att få till en rättvis värld därför betalar han skatt som alla andra och håller käft och undrar varför någonsin halvitalienare blev begåvade med en möjlighet att yttra sig. En gåta är även hur denne halvitalienare kan komma ihåg citat från arla morron när ingen annan gör det, narras han möjligtvis med omvärlden.
Det kan vara så att detta munläder, från ett kustområde som borde ges till Ivan, drar folk vid näsan!

Nog om detta för tillfället. Vi kan få tillfälle att komma tillbaka till detta ämne.

2007-03-14 @ 10:09:52
Postat av: jag

Hörde att Hassan Ali "drömde" om Jordanien utan inflytande av Usa-Imperialist-svin på fyllan nån gång ... och du ...vore det inte för oss Romare skulle du käka Pölsa med Flint-sked !!

2007-03-14 @ 10:13:03
Postat av: anecdoteman

Javisst ja Romarna.
Detta folk som skenvis givit oss en modern civilisation men som i själva verket var brutala bestar som med IMPERIALISM ställde sig som härskare över den då kända världen. Underkuvade och slog ihjäl. Det är det de var bäst på och sedan gick de under i sitt eget frosseri. Javisst!! Tack för det arvet.
Hitler jobbade på samma linje med sitt tredje rike, baserat på det första tysk-romerska riket som direkt förebild had ROM.
Men javisst, tack för pizzan du!!

2007-03-14 @ 10:22:20
Postat av: jag

Visste det skulle "Bita" !!

2007-03-14 @ 10:47:46
Postat av: anecdoteman

Ordet Anarki (av grekiska αναρχία "anarchía") uttrycker ett tillstånd som innebär frånvaro av härskare eller statsmakt.

Vafaan gnäller ni om!!!!
Vi alla väntar på det eller hur!!!
jag väntar på säk. de får komma....... : )

2007-03-15 @ 03:49:48
Postat av: jag

Mina kära Blogg-läsare . notera när Anecdoteman skrev senaste inlägged ... full och Militant ( ett vanligt känslo-läge hos Risberg mellan 03-05 ) Case Closed hahaha

2007-03-15 @ 08:32:53
Postat av: Yugo Mafia

Romer..,.,?? visste inte att du härstammade från "det vandrande folket" På 1500-talet var det belagt med dödsstraff för manliga romer att uppehålla sig i landet. då kan man bara fråga sig själv,,, går utvecklingen framåt Lr bakåt?


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback