KLF

KLF tar farväl


 
?# 84
 
/content/1/c6/71/11/23/klf_tube153.jpg
 
 
  KLF, eller The Justified Ancients Of Mu Mu som de också kallade sig, sålde fler singlar än något annat band 1991. Bill Drummond och Jimmy Cauty gjorde pampig house med ösig rap och pålagt publikjubel. Karriären präglades av anarkistiska hyss och en liberal inställning till copyright, som ledde till att Abbas advokater hotade med stämning och till att KLF numera åtnjuter samma respekt bland Piratpartiets anhängare som Da Buzz gör hos Moderaterna.

KLF lade ner verksamheten den 12 februari 1992, när de uppträdde på Brit Awards, den engelska grammisgalan. För att understryka stundens allvar ville de hitta på något speciellt. Bill Drummonds första idé var att hugga av sin ena hand och kasta ut den i publiken - som ett symboliskt offer till kapitalismen. Han var på väg in i en butik för att köpa en köttyxa när Cautys fru fick honom på bättre tankar. I stället bestämde han sig för att slakta ett får på scen, men gästartisterna Extreme Noise Terror var vegetarianer och protesterade.

"Så jag ringde ett slakteri som kunde sköta det professionellt istället och vi fick allt blod i en stor hink", berättade Bill Drummond för tidningen Sex fjorton år senare. "Jimmy och jag tog det döda fåret och stack till stället vi skulle spela på. Jag sade till Extreme Noise Terror: Så här gör vi i stället. Jag har den här hinken med blod. Det ska vi kasta ut över publiken. Över hela publiken. De vägrade."

Man nådde en kompromiss genom att dumpa det slaktade fåret utanför efterfesten med skylten: "Jag dog för er - bon appétit!" På galan gjorde de två grupperna en skrikig mangelversion av KLF-hitten "3 AM eternal". I slutet pepprade Bill Drummond publiken med lösa skott från ett automatgevär. "Mina damer och herrar, KLF har nu lämnat musikbranschen", sa en röst i högtalarna.

Bill Drummond och Jimmy Cauty bildade i stället konstprojektet The K Foundation som nådde stor ryktbarhet genom att elda upp en miljon pund - en historia som även
den finns dokumenterad på Youtube.


----------------------
Artikel från DN.se

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback