Svenska Språket

Har problem med att höra musik på svenska numera .. jag är själv språkligt handikappad ..ja snudd på dyslektisk ..det vet ni som läser hur jag formulerar mig och stavar här på bloggen ... saken är den att jag aldrig rättar eller korrekturläser det jag skriver ..allt rinner ut precis som när jag pratar och då blir det inte alltid korrekt gramatiskt .. (precis som när min mun rör sig)

satt i bilen och lyssnade på nån pajas som sjöng nåt om "kalla mig Cp" ..innan det var det nya "stjärnskottet" Christian Anttila (tror han hette så) Läs hans texter här och RYS :
http://www.lyricspedia.com/kristian-anttila-lyrics/

Samma sak gäller Lasse lind och Säkert och "dunka mig gul & Blå" och fan och hans moster ...

Alltså Håkan Hellströms texter ter sig som fin-lyrik i jämförelse ... verkar vara 2 lägen just nu i svenskt låttext-författande ... vara extremt rak .. gärna svärord eller sjunga helt utan rim och melodi  .. eller .. skriva totalt nonsens .

Mina exempel bra svenskt språk i texter :

Bob Hund
Brända Barn
K S M B
Lustans Lakejer
Ebba Grön

Alldeles för "skitnödiga" texter :

Kent
Hardy Nilsson
Imperiet
Håkan Hellström (ibland strålande dock .. men då antagligen snott)
Dr Kosmos
Eldkvarn

Kommentarer
Postat av: anecdoteman

ju mer jag vet desto mindre förstår jag!

2007-09-04 @ 15:52:53
Postat av: Eken

Lustans Lakejers texter bör väl klassas som skitnödiga. Det kan väl i och för sig ha varit meningen att dom skulle vara just skitnödiga.....
Ebba Grön har inte tiden varit snäll mot, dom tidiga singlarna är fortfarande bra, men sen blev det riktigt uselt. Jävla proggare som lekte punk ett tag! Jag säger bara" Fan,Fan,Fan"

2007-09-04 @ 23:11:59
Postat av: saint

Anecdoteman: där fick du in en BB också ..lysande !!
Eken: saken är den att det gäller att inte låta skitnödig NU .. lustans låter givetvis inte "fresh" 2007 men 81-83 var deras "Dandy-prosa" helt fantastisk ... Ebba håller jag verkligen med om .. det absolut värsta jag vet (värre än fästingar) är Imperiet
..brrrr .. och även sent Ebba och Thåströms ego .

2007-09-05 @ 09:03:25

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback